Leesproblemen


Bij de aanvang van het leesproces bezitten sommige kinderen niet de nodige rijpheid om tot lezen te komen. Veel problemen van kinderen met leesproblemen kunnen we koppelen aan de thema’s “horen en zien”. Het gaat niet om stoornissen in het oog of het oor zelf, het probleem ligt een stap verder, nl. in de hersengebieden die deze indrukken moeten verwerken.

Kenmerken van kinderen met leesproblemen zijn:

  • De visuele waarneming verloopt vertraagd. Aanvankelijk worden b/d, n/u en ei/ie verwisseld. Later blijkt dat ze radend lezen.

  • De auditieve waarneming verloopt globaal en diffuus. Het herkennen en samenvoegen van losse klanken tot woorden is onvolledig.

  • Het lezen gebeurt spellend en moeizaam.

  • Ze hebben vaak moeilijkheden met de waarneming van de volgorde in de tijd. Ze horen niet welke letter er eerst komt en welke erna.

  • Ze hebben moeite met waarneming in de ruimte, begrippen zoals links-rechts en voor-achter zijn niet geïntegreerd.

  • Ze vertonen soms aandachts- en concentratiemoeilijkheden waardoor de inprenting en het geheugen op lange termijn slechter functioneren.

  • Ze hebben vaak ook spellingsproblemen



  • Bij hardnekkige leesproblemen spreekt men van dyslexie.

    "Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsgfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking."( Stichting Dyslexie Nederland, 2016)